Oldtimers

Klassiekers en oldtimers zijn voor veel mensen een lust voor het oog. ‘Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt’, hoor je menig liefhebber zeggen. En dat zijn er wereldwijd heel wat. Ook in Nederland, waar je vooral in de zomermaanden opvallend veel oldtimers ziet rijden. Hun eigenaren doen dat veelal uit liefde voor de schoonheid van de betreffende oldtimer, als hobby of als middel om te onthaasten.

witte mercedes

Dat er nog steeds zoveel oude(re) auto’s op de Nederlandse wegen te vinden zijn, heeft deels te maken met de (gedeeltelijke) vrijstelling van wegenbelasting. Nog niet zo lang geleden waren alle auto’s van 25 jaar of ouder volledig vrijgesteld van wegenbelasting. Aangezien de gemiddelde leeftijd van auto’s alsmaar is gestegen, vielen steeds meer auto’s in die fiscaal aantrekkelijke categorie. Dat was voor een groeiend aantal mensen aanleiding om hun oudere auto niet in te ruilen voor een jongere, maar deze aan te houden, want de belastingvrije grens kwam ras dichterbij. Anderen besloten om hun jonge (tweede) auto van de hand te doen en in plaats daarvan een oldtimer te kopen.

Dit ging goed tot de Nederlandse overheid erachter kwam dat ze hierdoor behoorlijk wat belastinginkomsten miste. Dat was een kleine twee jaar geleden aanleiding om de vrijstellingsgrens te verhogen naar 40 jaar. Voor auto’s van 40 jaar of ouder heeft dat helemaal geen consequenties gehad, maar voor alle jongere auto’s moet weer wegenbelasting betaald worden. Voor auto’s tussen de 25 en 40 jaar geldt een gereduceerd tarief, zij het onder bepaalde voorwaarden. U mag dan bijvoorbeeld niet het hele jaar met uw klassieker rijden.

Het ingrijpen van de overheid heeft er toe geleid dat het aantal ‘oude’ auto’s de laatste twee jaar is afgenomen. Voor degenen die om puur financiële redenen een klassieker hadden aangeschaft, was de lol er namelijk vanaf. Als er geen financieel voordeel meer te halen is, rijdt men toch liever in een moderne auto. Wat overblijft zijn degenen voor wie het belastingvoordeel minder belangrijk is, maar puur voor de lol willen rijden. Voor hen geldt vaak: hoe ouder de auto, hoe beter. Dat zijn de echte liefhebbers die er alles aan gelegen zijn om hun trots zo goed mogelijk te (laten) onderhouden.

ford mustangWAARDEVAST

Behalve dat oldtimers mooi zijn en een speciaal gevoel oproepen, zijn ze ook nog eens waardevast en goedkoop in de verzekering. Bovendien heeft de eigenaar nauwelijks last van een fiscale bijtelling.

De liefde voor een oldtimer heeft echter ook zo zijn nadelen:

  • het is moeilijk om een goede en betrouwbare oldtimer te kopen. De spoeling is dun, als je tenminste een mooi exemplaar wilt hebben.
  • onderdelen zijn soms moeilijk verkrijgbaar.
  • onderhoud –ook als er niet veel met de oldtimer wordt gereden- dient frequent gepleegd te worden. Dit onderhoud vereist soms specifiek vakmanschap.
  • documentatie van uw oldtimer is niet overal aanwezig en/of moeilijk te verkrijgen.

PASSIE VOOR OLDTIMERS

Van al deze nadelen heeft u geen last als u uw oldtimer laat onderhouden door Allround Car Services Wessels. Wij onderhouden en repareren alle merken oldtimers. We doen dat bovendien met passie. Dat komt omdat Bert Wessels zelf een hartstochtelijk liefhebber van oldtimers is. In de vele jaren dat Bert als (chef-)monteur werkt, heeft hij heel wat oldtimers onder handen gehad. Die passie voor en kennis van oude auto’s heeft hij overgebracht op het hele team van Allround Car Service Wessels. U mag er dus van uit gaan dat uw oldtimer bij Bert en zijn team in vertrouwde en deskundige handen is.

Overbodig om te zeggen dat Allround Car Service Wessels ook de APK-keuring van uw oldtimer, klassieker of youngster uitvoert.